147# ana bukan robot

Bismillah. Alhamdulillah.

Hari ini, berbeza dengan semalam. Semalam hari cuti, boleh watlek-watpis. Hari ini hari bekerja, dalam jiwa penuh rasa sengsara.hehe.

Tengok luar, jerebu masih sibuk mengkelabukan langit biru Malaysia tapi it is not as bad as last few days. Not sure if it is going to be better and better. We can just pray for the best.

Hari ini saya dapat gaji. Dalam masa sejam selepas dapat gaji, buat online transaction, bayar itu ini yada yada (hutang berkepuk-kepuk), lalu tinggallah 50sen bekalan untuk belanja setiap hari. Lalu saya terfikir, betapa sadisnya kehidupan saya yang sibuk bekerja setiap hari, ke luar kawasan kadang-kala, letih badan sehingga sering batuk-batuk dan demam kus-kus, namun masih seperti pengemis pada setiap hujung bulan.

Bajet 2016 yang baru dibentangkan oleh PM minggu lalu dikatakan banyak penambah-baikan untuk manfaat rakyat. Betul atau tidak, saya masih belum kaji. Yang saya tahu cuma jarang sekali golongan seperti saya mendapat hasil dari belanjawan negara. hehehe.

So point pertama yang nak di-declare di sini ialah: peritnya hidup kais sebulan makan seminggu ni. (if you know what i mean)

Kemudian saya duduk termenung sambil melihat langit berjerebu, saya teringatkan conversation saya dengan ayah mertua kakak saya tempoh hari. Hari tu, dia sekeluarga ada buat jamuan makan-makan sempena naik rumah baru. Ayah mertua kakak saya yang merupakan seorang doktor pakar itu bersoal jawab dengan saya:

"Aten, are you still with TM?"

"Yes, uncle. Still."

"How many years to go?" 

"Err, 5 years."

"Uish lama lagi. So, bila nak sambung PhD?"

Soalan dia, pedih nya rasa sampai ulu hati.hehe. Tak terjawab baq ang. Nasib baik Abang Ipar jadi tukang jawabkan on behalf. Kata dia:

"Rilex-rilex dulu, Pa. Biar dia kahwin dulu, baru buat PhD".

Lepas tu uncle tu senyum-senyum. Dan dia kata, "Buat PhD lagi muda lagi bagus. Nanti kahwin, sibuk kena jaga anak, jaga suami."

Hurm. Pasal sambung belajar ni, fikir 10 tahun pun tak kan habis. I am not a strategic planner lah I would say. Jenis membaca-membaca, bersemangat-bersemangat, lepas tu rasa macam ah nantilah. Lecehlah nak plan. Ah nanti-nanti lah.

Well, tak ada lah masalah sangat dengan tak sambung belajar ni. Sooner or later, kalau Allah izinkan, jadi juga kan? But off course lah kena ada usaha. Kalau duduk goyang kaki je tetiba mimpi esok berkonvokasi dengan pakai topi bulat, itu namanya hantu mat jenin dah merasuk kau.hehe.

Cuma masalahnya bila dalam keadaan kecewa menjadi mangsa ekonomi negara, kerja pun rasa biasa-biasa je, lack of self satisfaction, poor job satisfaction, masa tu lah macam-macam perasaan datang. Banyak persoalan menerjah minda to the extend, saya sendiri tak dapat fikir apa yang aku nak buat sebenarnya ni?

I think I am quite clear that I would love if I get the chance to further my study. However, masih fikir kalau buat PhD nak explore or focus on which area? haha. Nak menjawab soalan itu sahaja makan tahun, baq ang.

Kalau nak focus which area pun tak tahu, macam mana nak buat research proposal atau yang seangkatan dengannya? Kena ada idea dulu baru boleh start apply. Kat level 0.0001 pun dah sangkut. Haha.

Okay kemudian bila rasa susah, sejukkan hati dengan berkata, ah tak apa lah. Kerja je lah dulu, bond dengan TM ni pun lama lagi. Tapi bila hari hari hadap perasaan sama, boring gila, tak memuaskan hati, rasa tak sempurna. Datang pula fikiran, kalau hanya bersabar dengan perasaan ini untuk lagi 5 tahun mendatang, rasa-rasanya akan terbazir tak masa tanpa kemajuan diri? Semata-mata kerana ada ikatan kontrak dengan sesebuah organisasi. Sehingga membantutkan pencapaian akademik diri?

Ah. This cannot be right, kan?

Akhirnya, kita tengok langit, langit tengok kita. Tak ada jawapan. Mental block.

Tidur. Give up lagi sekali.
Esok fikir lagi.
Lepas tu tak ada jawapan lagi.

Hehehehe.

Pusing-pusing tak ke mana.
Kena doa banyak, buat solat hajat banyak-banyak. Moga Allah swt tunjuk jalan.

Kita ni kalau nak jadi manusia yang bermanfaat untuk orang lain, kita kena ada cita-cita yang besar untuk membantu ummah. Pelbagai cara kita boleh buat.
Dan memang tak boleh nafi, dengan meletakkan diri kita pada satu tahap yang lebih baik dalam masyarakat boleh membantu agar suara kita didengari sekaligus dapat menjadi lebih impakful dalam masyarakat.

One day, kalau Allah swt panggil kita untuk kembali menghadapNya, harap-harap tidaklah kita ralat dan menyesal kerana tak berusaha. Harap-harapnya tidaklah kita sipu-sipu dan segan-silu mengaku yang kita sekadar mencuba ala-kadar sahaja.

Tenaga masih muda. Usia tak banyak mana.
Banyak lagi ruang perlu diteroka.
Antara mahu dengan tidak sahaja.
Semangat tak perlu dari luar.
Dari dalam diri punca sebenar.

Kan?
Minta jauhkanlah hidup kita kais pagi makan pagi umpama robot bodoh.
Minta jauh. Minta jauh.

Comments

Popular Posts