127# My name

Alhamdulillah.

Selesai berbuka puasa hari ke 21, malam ni ramadhan ke 22. Lagi seminggu je tinggal untuk berpuasa. Sekejap je masa berlalu. Kita je masih termangu-mangu.

Tetiba terasa nak menaip blog kat handphone ni. Curi masa sikit. 

I have a long name. Okay taklah panjang sangat macam Siti Nur Markonah Aisyah Sabariah Aljebra Hasnah. Over. Tu panjang sangat. 

Sejak sekolah memang dikenali sebagai Fateen. Fateen ke, Paten ke, ikan Patin ke, woi pun ada kekadang orang panggil. Probably dia malu nak panggil nama kita yang sebenar so dia woi kan aja nama kita. Kita pun menjawab, "assalamualaikum sedari/sedara". Nampak tak sopan cemana? Hehe

Okay memang dalam kehidupan sebenar tak ada sangatlah orang panggil Najlaa. Masa kerja bancuh kopi dulu ada bos suka panggil Najlaa tapi dia adjust jadi Anjela. Feeling hindustan seminit. 

Other than that, my parents will sometimes call me by my full name (with Idayu at the back) bila diorang rasa geram dengan anak diorang ni. Contohnya bila dah 5 kali pesan suruh lipat baju tapi nampak gaya tak bergerak pun baju nya. Hehe

So anyway makin dewasa ni memang saja lah pun sebenarnya commercialized kan nama Najlaa tu sebab bunyi macam innocent kid sikit. 

Bila ada nama panjang dan di media sosial kita guna nama kita yang orang tak panggil (walaupun memang nama kita), it creates confusion.

Last few months pergi wedding cousin di JB. Beramah mesra lah dengan cousin jauh-jauh. Abang tu menyapa:
"Ni Najlaa kan?".
Saya hanya sempat senyum tak sempat nak jawab iya anak dia dah menyampuk:
"Fateen lah!".
Saya senyum dan angguk. Abang tu confuse:
"Oh, so Najlaa yang mana satu eh?"
Kesian saya tengok dia keliru.
"Sayalah juga. Fateen Najlaa".
Saya senyum dan mengangguk. Dia pun garu kepala sambil senyum.
"Ha tulah, naik keliru abang dibuatnya!"

Okay tu incident yang rare. Hehe. Saya kalau orang panggil by Fateen, insyaAllah lekas saya alert. Kalau panggil Najlaa, buffer 2-3 saat, baru toleh. Hehe. Kalau panggil Idayu, otak tak fungsi pun untuk alert. Haha.

Adik-adik junior di Uni yang banyak add saya di FB, follow di IG dan sometimes follow blog, walhal tak pernah bersua, akan mengenali saya dengan nama di FB.

Hari tu ada kerja singgah di MMU kejap, sempat lah bertembung dengan beberapa junior yang tak sempat saya kenal.

Mereka menyapa: 
"Eh Kak Najlaa!"

The moment they call me by that name, tak perlulah saya rasa bersalah sebab tak ingat nama mereka. Sebab bukan tak ingat tapi memang tak tahu pun!

Untunglah nama sendiri pun boleh mengelirukan orang.
You don't ever dare to call me by my 3rd name. You will regret. Haha

Comments

asra_ansar said…
Cik Idayu! :P
Najlaa said…
Nur Syahadah, jangan main-main dengan Idayu please?
How on earth kau boleh menyinggah di blog aku? *I is cuak*

Popular Posts